Energetyczny e-sport
Artykuł sponsorowany

Energetyczny e-sport

PGE Superpuchar 2021 – Stadion Letni w Gdańsku
PGE Superpuchar 2021 – Stadion Letni w Gdańsku Źródło: PGE
E-sport znalazł w Polsce podatny grunt. Dziś jest to już oczywiste, że ta branża zwróciła uwagę największych krajowych firm, o czym świadczy choćby współpraca PGE Polskiej Grupy Energetycznej z Polską Ligą Esportową i z sekcją e-sportową PGE Turów Zgorzelec.

Już blisko dwa lata temu badania mówiły, że co drugi Polak miał styczność z branżą gier komputerowych. Pandemia i wprowadzone obostrzenia sprawiły, że ta forma rozrywki jeszcze bardziej się spopularyzowała. A w jej ramach – także jedna z jej gałęzi, którą stanowią profesjonalne rozgrywki, zwane e-sportem. Polacy już u progu pandemii zajmowali trzecie miejsce (po Włoszech i Hiszpanii) w Europie pod względem procenta osób regularnie oglądających transmisje e-sportowe (dane Deloitte, 2019).

Dlaczego warto stawiać na e-sport?

Na rosnący popyt w tej dziedzinie zareagowały firmy, które – jak PGE Polska Grupa Energetyczna – na bieżąco obserwują rynek i dostosowują działania sponsoringowe do zachodzących zmian. Zaangażowanie w e-sport to inwestycja opłacalna pod wieloma względami. Wizerunkowo, ponieważ pomaga utrwalić oblicze firmy nowoczesnej, stawiającej na innowacyjne rozwiązania biznesowe. Sprzedażowo, gdyż pozwala dotrzeć do młodej grupy klientów – obecnych i przyszłych. Zwłaszcza iż badania wykazują, że osoby związane z e-sportem chętnie korzystają z usług i produktów sponsorów tej branży.

Strategia działa

Badania potwierdzają, że taka strategia działa. Chociaż PGE dopiero od lutego 2021 roku współpracuje z Polską Ligą Esportową, już blisko 55 proc. kibiców wskazuje tę firmę jako zaangażowaną w działalność e-sportową (badanie PLE). Z pewnością także dlatego, że jej zaangażowanie w tę dziedzinę sportu jest duże. Została sponsorem tytularnym Dywizji Mistrzowskiej PLE, w której rywalizacja toczy się w Counter Strike: Global Offensive (popularna wieloosobowa gra strategiczna) oraz PGE Superpucharu PLE. W 2021 roku rozegrano dwa sezony PGE Dywizji Mistrzowskiej Polskiej Ligii Esportowej. Po raz pierwszy markę PGE promowano przez nowoczesne narzędzia charakterystyczne dla esportu, takie jak branding na mapach w grze czy lokowanie logotypu PGE „ingame”. Logotyp PGE pojawił się także w scenografii studia telewizyjnego Polsat Games oraz w wielu materiałach zamieszczonych w social mediach. W ramach współpracy opracowano także dedykowane PGE materiały contentowe: produkcje wideo i artykuły w mediach.

Spektakularny PGE Superpuchar PLE

Bezprecedensowym wydarzeniem był PGE Superpuchar PLE, rozegrany na stadionie letnim w Gdańsku. Była to pierwsza w historii e-sportowa impreza w plenerze, łącząca gamingową rozgrywkę ze sportem tradycyjnym. Na gości czekały strefy różnych aktywności. Część z nich pozwalała zapoznać się z branżą e-sportową i spróbować swoich sił. Rywalizację o PGE Superpuchar PLE można było oglądać także na platformach Twitch.TV i YouTube.

Od koszykówki do e-koszykówki

Współpraca z PLE nie była jednak pierwszym krokiem PGE w świat e-sportu. Spółka zrobiła go już 2020 roku, podpisując umowę z sekcją e-sportową PGE Turów Zgorzelec. To naturalna kontynuacja współpracy z tamtejszą koszykówką – PGE jest sponsorem strategicznym klubu, który funkcjonuje na terenie działalności biznesowej firmy. Wszystko to razem czyni PGE jednym z najważniejszych sponsorów e-sportu w Polsce. A zakres współpracy wciąż się poszerza.

Społeczny wymiar sponsoringu e-sportu

Już niedługo nowością będą działania mające na celu promowanie profesjonalizacji e-sportu jako zawodu przyszłości. Zostanie opracowany plan szkoleniowy, przedstawiający zawody i możliwości pracy w branży e-sportu i gamingu. Dynamiczny rozwój rynku e-sportowego pokazuje bowiem, że już wkrótce będzie on interesującym rynkiem pracy. Edukacja i aktywizacja młodych ludzi oraz wspieranie ich w drodze do kariery w nowej branży jest szczególnie ważne w rejonach takich jak Zgorzelec czy Bełchatów w związku z planowaną w niedalekiej przyszłości dekarbonizacją. Istotnym elementem współpracy pomiędzy PGE a PLE jest Centralizacja Praw Sponsoringowych. CPS to umowa pozwalająca na uregulowanie zależności między PLE a grającymi w niej organizacjami. To duży krok na drodze profesjonalizacji rozgrywek, pomagający graczom uzyskać stabilne źródła dochodu.

PGE Dywizja Mistrzowska – finał sezonu wiosennego 2021

Nagrody dla wspierających e-pasję

Ogromnie ważne jest, by tych nowych, przyszłościowych pasji młodzieży nie hamować. Dlatego PGE i PLE zorganizowały konkurs z okazji Dnia Nauczyciela, którego celem było znalezienie nauczycieli wspierających sportowe e-pasje swoich uczniów. Kandydatów zgłaszali uczniowie. Sami też mogli się wykazać wiedzą, odpowiadając na pytania dotyczące rozgrywek w PLE. Była także okazja do refleksji. Uczestnicy konkursu mieli też bowiem wskazać, który zawodnik mógłby być dla nich wzorem. W e-sporcie – podobnie jak w sporcie tradycyjnym – nadrzędną wartością powinna być gra fair play. Intencją sponsorów jest to, by branża e-sportu była profesjonalna pod każdym względem. Wtedy będzie nie tylko wartościową rozrywką, ale też precyzyjnym narzędziem marketingowym.

Czas na e-sailing

W ramach działalności sponsoringowej, PGE współpracuje także z Polskim Związkiem Żeglarskim. Jednym ze wspólnych działań PZŻ i PGE będzie rozwój e-sailingu, aby w ten sposób popularyzować e-regaty.

W czerwcu br. na platformie Virtual Regatta odbyły się regaty PGE e-Puchar Polskiego Związku Żeglarskiego. W finałowej rozgrywce wzięło udział 10 najlepszych żeglarzy. W miniony weekend natomiast PZŻ w ramach Gdynia Sailing Days zorganizowała wirtualne regaty PGE eGdynia Sailing Days, które były częścią PGE Superpucharu PLE.
Artykuł został opublikowany w 27/2022 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.