James stał się twarzą amerykańskiego potentata w sprzedaży sprzętu sportowego 12 lat temu. Wtedy stawiał pierwsze kroki na parkietach NBA. W myśl pierwszej umowy otrzymał od firmy 90 milionów dolarów. "LeBron James stanowi istotną wartość naszej marki" - czytamy w oświadczeniu przygotowanym przez firmę. Żadna ze stron nie ujawniła warunków współpracy, lecz David Falk, zajmujący się przez większość kariery Michaela Jordana jego finansami, wylicza, że umowa może być warta nawet 500 mln współpracy.
Pierwszy raz w historii koszykówki zdarzyło się, że zawodnik otrzymał propozycję dożywotniego kontraktu od swojego sponsora. Swego czasu Allen Iverson związał się bezterminową umową z firmą Reebok. Przedmiotem kontraktu był jednakże czas kariery, nie całego życia zawodnika.
Sensacyjny kontrakt
Dożywotni kontrakt Jamesa i Nike wywołał sensację w środowisku koszykarskim. Gracz Cleveland Cavaliers ma już 30 lat, a więc bliżej mu do zakończenia, niż początku kariery. - Jeśli mielibyśmy oceniać transakcję, biorąc pod uwagę to, jak umowa z Jamesem przełoży się na sprzedaż i to, ile w nią zainwestowano, to prawdopodobnie Nike na tym straci. Ale pamiętajmy, że LeBron jest twarzą tej marki, najpopularniejszym zawodnikiem NBA. Więc to ma sens - ocenia Matt Powell z firmy konsultingowej NPD Group. W ciągu 12 lat od podpisania pierwszej umowy, Nike wyprodukowało 13 modeli sygnowanych przez zawodnika.
LeBron James jest dwukrotnym mistrzem NBA, czterokrotnym MVP ligi, jak i najmłodszym graczem w historii ligi, który zdobył 20 tysięcy punktów. W trakcie trwania kariery koszykarz Cavaliers notuje średnio 27,3 pkt., 7,2 zbiórki i 6,9 asysty na mecz.
Forbes