Biznes na sportowo. Jakie szanse daje polskim firmom współpraca z klubem piłkarskim?
Artykuł sponsorowany

Biznes na sportowo. Jakie szanse daje polskim firmom współpraca z klubem piłkarskim?

Biznes na sportowo. Jakie szanse daje polskim firmom współpraca z klubem piłkarskim?
Biznes na sportowo. Jakie szanse daje polskim firmom współpraca z klubem piłkarskim? 
Wiele firm otrzymujących propozycję współpracy z klubami piłkarskimi podchodzi do niej z dystansem. W praktyce okazuje się, że to zupełnie niepotrzebne – w futbolu jest wiele dowodów na to, że sponsoring może przekładać się na obustronne, realne zyski finansowe i wizerunkowe. Kluczowy warunek to oparcie partnerstwa na fundamencie wspólnych wartości oraz idei. Jakie szanse otwiera więc przed biznesem współpraca z klubami piłkarskimi?

Kreowanie świadomości marki i zwiększenie rozpoznawalności

Korzyści z eksponowania nazwy firmy na stadionie, koszulkach meczowych i w materiałach promocyjnych klubu to jeden z tych elementów, które większości przedsiębiorców przychodzą na myśl jako pierwsze. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że budowa świadomości i popularności marki za pomocą sponsoringu sportowego, to zaledwie jeden z wielu benefitów, które mogą stać się udziałem biznesowego partnera klubu piłkarskiego. Model „pieniądze za reklamę” w czasach, gdy zarówno przedsiębiorstwa, jak i drużyny sportowe stały się strażnikami ważnych społecznie wartości to już zdecydowanie za mało.

Kreowanie wizerunku firmy na bazie wspólnych wartości

Najbardziej owocne współprace na linii sponsor-klub piłkarski to te, w których obie strony łączy coś więcej niż futbol i chęć generowania przychodu. Porozumienie na poziomie wartości oraz idei uwiarygadnia zarówno klub, jak i wspierającego go sponsora, stanowi punkt wyjścia do dalszych, wspólnych działań.

Doskonale ilustruje to przykład Warty Poznań. Klub, którego jednym z pozasportowych filarów jest troska o środowisko (przydomek „Zieloni”), słynie z podejmowania proekologicznych działań w stolicy Wielkopolski. W tej sytuacji przemyślanym posunięciem wydaje się współpraca z markami, które podzielają te same wartości. I tak głównym sponsorem klubu jest jeden z czołowych producentów systemów fotowoltaicznych.

Budowa relacji ze społecznością kibiców

Liczne badania dowodzą, że firmy wspierające klub piłkarski cieszą się większą sympatią wśród osób kibicujących danej drużynie niż brandy niezaangażowane w sponsoring. Poziom zaufania do marki wzrasta, jeśli zarówno klub, jak i jego sponsor grają „do jednej bramki”, pielęgnując wartości bliskie także kibicowskiej społeczności.

Biznes na sportowo. Jakie szanse daje polskim firmom współpraca z klubem piłkarskim?

Prowadzenie działań z obszaru CSR

O ile wiele firm od dawna wykazuje się społeczną wrażliwością, np. angażując się w kampanie przeciwko wykluczeniom, działania CSR-owe w przypadku polskich klubów piłkarskich to stosunkowo nowe zjawisko. Promowanie kobiecej piłki nożnej czy utworzenie sekcji amp futbolu, to najświeższe przykłady tego, jak kluby przy wsparciu sponsorów realizują własne inicjatywy w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. – CSR w naszym klubie zmierza w kierunku polityki ESG z uwzględnieniem kwestii ochrony środowiska. Inicjujemy działania w zakresie ekologii szczególnie wyróżniające się na tle innych polskich drużyn – mówi Jarosław Żubka, Dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Warcie Poznań.

Zwiększanie sprzedaży produktów i usług dzięki sponsoringowi sportowemu

Wspieranie klubu piłkarskiego sprawia, że wielu kibiców staje się jednocześnie lojalnymi klientami marki sponsorującej ich ukochaną drużynę. Oferta sponsora może również pojawić się w oficjalnym klubowym sklepie. Wiele firm stara się również dodatkowo zachęcać kibiców do zakupu swoich produktów, np. dodając do każdego biletu na mecz kupon rabatowy na własne produkty lub usługi. Do tej pory, we wspomnianej w artykule Warcie Poznań, przy współpracy z partnerami powstały różne produkty sygnowane znakiem klubu, takie jak np. kawa z lokalnej palarni, piwo czy elektryczny rower.

Networking biznesowy

Współpracę z klubem piłkarskim warto traktować również jako na szansę na pozyskiwanie nowych kontaktów biznesowych. Obecnie wiele topowych polskich klubów mocno stawia na networking, pomagając wspierającym je firmom w wymianie kontaktów, doświadczeń czy promowaniu ich biznesów. W tym miejscu znów można powołać się na przykład Warty Poznań, będącej jednym z pierwszych ekstraklasowych zespołów mających swój własny klub biznesu, zrzeszający sponsorów i partnerów drużyny.

Warto współpracować!

Jak widać, partnerstwo na linii sponsor-klub piłkarski otwiera obu stronom szerokie pola dla wielu wspólnych działań. Bardzo ważne jest jednak to, żeby podejmowane inicjatywy opierać na wspólnych wartościach łączących zarówno klub, jego partnerów, jak i społeczność skupioną wokół drużyny. Marketing sportowy pozwala zwiększać rozpoznawalność marki, ale przede wszystkim sprzyja budowaniu wizerunku solidnego, odpowiedzialnego przedsiębiorstwa, co dla każdej marki powinno być dziś szczególnie ważne.

Źródło: wartapoznan.pl