Spot TVP na Euro 2020 budzi kontrowersje. „Promocja hazardu na sterydach”

Spot TVP na Euro 2020 budzi kontrowersje. „Promocja hazardu na sterydach”

Sebastian Mila w spocie TVP Sport na Euro 2020
Sebastian Mila w spocie TVP Sport na Euro 2020 Źródło:X / @mszkolnikowski
Spot TVP Sport reklamujący transmisje na Euro 2020 inspirowany jest turniejem w pokera, a ważną rolę pełni w nim Sebastian Mila. Część komentatorów docenia taką formę reklamy, ale pojawiły się wątpliwości, czy taki spot nie promuje hazardu.

Dyrektor Sport Marek Szkolnikowski pokazał nowy spot, który ma zachęcać do oglądania transmisji nadchodzącego turnieju .

Spot utrzymany jest w konwencji rozgrywki w pokera z żetonami, alkoholem i paleniem cygar. Grają ze sobą poszczególne kraje, a karty, które mają na ręce, przedstawiają różnych zawodników i trenerów narodowych drużyn. W spocie zostały umieszczone przebitki z historycznych turniejów, zwłaszcza drużyn, które sprawiły na turnieju niespodziankę: jest reprezentacja Danii, która wygrała turniej w 1992 roku, czy kadra Grecji, która zwyciężyła w 2004 roku.

Kiedy grasz z najlepszymi i wszyscy skazują cię na pożarcie, lecz ty pragniesz zgarnąć całą pulę pomóc może” – mówi lektor i wymienia: „dobry blef”, co symbolizować ma rzut karny Czecha Antonina Panenki z 1976 roku, „wyjątkowo dobra ręka” – tu widzimy drużynę Danii z 1992 roku, czy „zagraniczny as z rękawa” pokazany jako Otto Rehhagel, który doprowadził Grecję do zwycięstwa.

W tym roku mają wszystkie karty, by wejść all-in” – przekonuje lektor. Polskę przy stole reprezentuje Sebastian Mila, który ma na ręce asa Roberta Lewandowskiego, króla Paulo Sousę czy jopka Wojciecha Szczęsnego.

„Światowa premiera spotu @sport_tvppl na @EURO2020 oraz oscarowa rola @SebastianMila11! Wchodzimy all in?” – pyta Szkolnikowski we wpisie.

Spot udostępnił również sam Mila na swoim Twitterze. „Pokerowa twarz i wychodzimy z drewnianych chatek. Rozpalamy ogień bo EURO2020 już na nas czeka” – napisał.

twitter

Kontrowersje związane ze spotem TVP

Spot budzi jednak kontrowersje. Wielu komentujących na  dziennikarzy zastanawia się, czy tak ważne sportowe święto jakim są Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, powinien nawiązywać do hazardu, powinien w nim lać się alkohol i powinny być palone cygara.

„Jakie to jest złe na wielu poziomach” – napisał dziennikarz „Piłki Nożnej” Grzegorz Garbacik, porównując reklamę polskiej telewizji do zwiastuna BBC.

twitter

„Alkohol, tytoń, hazard. Sport to zdrowie:) Czy spot będzie mógł być puszczany wcześniej niż późnym wieczorem?” - zapytał Michał Żuławiński, z portalu Bankier.pl. „Jestem bardzo ciekaw czy i gdzie ten spot będzie pokazywany” – dodał.

Niektórzy z komentatorów zastanawiają się wręcz, czy spot nie łamie polskiej ustawy hazardowej. Chodzi o zapisy „Ustawy o grach hazardowych”, w której „Zabrania się reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych”.

Zgodnie z przepisami za taką, zakazaną w świetle prawa reklamę uważa się także reklamę i promocję podmiotów, których „wizerunek reklamowy wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsamy z oznaczeniem gier cylindrycznych, gier w karty (…)”

„Wasi prawnicy czepiają się reklam bukmacherów o najmniejsze drobnostki, a puściliście taki spot?” –pyta Maciej Akimow z agencji marketingu sportowego „Shark” dołączając jednak mrugającą okien emotiknę.

Promocja hazardu na sterydach zamiast zdrowej rywalizacji sportowej. Brawo; głupiej i mniej odpowiedzialnie (co ironiczne, skoro mówimy o mediach publicznych) się tego nie dało zrobić” – uważa z kolei pracujący obecnie w Wielkiej Brytanii dziennikarz Jakub Krupa.

twitterCzytaj też:
Trener Szwecji odkrył karty. Znamy kadrę naszych rywali na Euro