To będzie rok załogi ORLEN Team. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk powalczą w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC2.
Artykuł sponsorowany

To będzie rok załogi ORLEN Team. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk powalczą w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC2.

Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk z ORLEN Teamu
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk z ORLEN Teamu Źródło: Mikomarczyk.pl/Niechwiadowicz.com
Po doskonałym sezonie 2021, w którym załoga ORLEN Team – Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk – wywalczyła tytuł mistrza Polski i mistrza Europy juniorów w klasyfikacji Michelin Talent Factory, przyszedł czas na zmagania na jeszcze wyższym szczeblu - w mistrzostwach świata. Już pierwszy start, w Rajdzie Chorwacji, wypadł doskonale.

Sezon 2022 zapowiada się dla łodzianina Mikołaja „Miko” Marczyka i jego pilota Szymona Gospodarczyka z Jordanowa, jeszcze bardziej ekscytująco niż poprzedni. Kierowca rajdowy i Jego pilot rozpoczęli już zmagania w WRC2, zawodach o zdecydowanie wyższym nasileniu trudności. Wzięli udział w Rajdzie Chorwacji, w którym zdobyli swoje pierwsze punkty.

Na pierwszy ogień poszła Chorwacja

W sezonie 2022 załoga ORLEN Team Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk dołączyła do pierwszej ligi motorsportu. W całym sezonie 2022 startować będą w kategorii WRC2. Pierwszy start duetu miał miejsce na trasach Rajdu Chorwacji. Miko Marczyk zajął ostatecznie 5. miejsce w klasyfikacji WRC2 junior i 9. w klasyfikacji generalnej WRC2. Jak sam napisał w swoich mediach społecznościowych „przeskok z mistrzostw Europy do mistrzostw Świata okazał się naprawdę duży”. Tak jak w Chorwacji, podczas całego sezonu załoga będzie się ścigać Skodą Fabią Rally2 evo ze stajni SRT.

Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk z ORLEN Teamu

Załoga ORLEN Team, po świetnym sezonie w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA ERC, uznała, że starty w WRC2 to naturalny krok w rozwoju i kolejny etap w drodze po rajdowe marzenia.

Doskonały sezon 2021

W sezonie 2021 Marczyk i Gospodarczyk zostali mistrzami Europy juniorów w klasyfikacji Michelin Talent Factory. Dodatkowo, Marczyk został II-wicemistrzem Europy wśród kierowców, a Gospodarczyk wicemistrzem Europy wśród pilotów. Załoga wygrała również po raz drugi mistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej. W sezonie 2022 walczy już o mistrzostwo świata w klasie WRC2 oraz w juniorskiej kategorii WRC2 Junior.

Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk z ORLEN Teamu

Dodajmy, że WRC2 to mocno obsadzona kategoria z najlepszymi kierowcami w autach Rally2 na świecie. Lista startowa obejmuje choćby zeszłorocznego mistrza tej kategorii Andreasa Mikkelsena, Yohana Rossela – mistrza WRC3 2021, zwycięzców rajdów WRC3 i WRC2- Erica Camilliego czy Jariego Huttunena. Jest też Stephane Lefebvre, który ma na koncie oesowe zwycięstwa w WRC.

– Rozpoczynamy nowy, wspaniały okres. W sezonie 2022 wraz z Szymonem i całym zespołem wystartujemy w Rajdowych Mistrzostwach Świata. To jest dla mnie niesamowita chwila i absolutnie przełomowy krok. Pamiętam, jak dopiero co debiutowałem w zespole Subaru w mistrzostwach Polski, potem z Szymonem byliśmy członkami teamu Skoda Polska Motorsport, a ja zostałem najmłodszym mistrzem Polski w historii. Wreszcie, przejście do ORLEN Team i znakomity sezon 2021, w którym zostaliśmy mistrzami Europy juniorów – mówi Mikołaj Marczyk.

– WRC2 to kolejny krok w kierunku naszych marzeń. Bardzo mocno wierzę w to, że nasz potencjał jest bardzo wysoki i tak naprawdę będziemy go dopiero odkrywać. Naszą przygodę z rajdami na absolutnie najwyższym poziomie rozpoczniemy od Rajdu Chorwacji. Pora na to, aby zebrać doświadczenie na tych najważniejszych rajdowych trasach świata. Wierzę w to, że potwierdzimy nasz potencjał. Ufam, że w skali najbliższych lat udowodnimy, że polska załoga może liczyć się w walce o miejsce w fabrycznych zespołach WRC – podkreśla kierowca ORLEN Team.

Wielkie marzenie, WRC2

– Mistrzostwa Świata WRC2 to coś ogromnego. To jest coś, o czym zawsze marzyłem. Kiedy zaczynałem moją rajdową karierę podziwiałem gwiazdy, takie jak Marcus Gronholm, Tommi Makinen, Richard Burns – patrzyłem na nich jak na obrazek. Nie wierzyłem, że mogę kiedyś dojść na ten najwyższy poziom. Teraz wspólnie z Mikołajem spełniamy te marzenia – dodaje Szymon Gospodarczyk. – To będzie na pewno bardzo trudny sezon. Przed nami wiele wyzwań – jesteśmy debiutantami w najtrudniejszym, najbardziej wymagającym, najlepszym cyklu rajdowym świata. Pokazaliśmy nasz potencjał w mistrzostwach Europy. Startowaliśmy tam zaledwie dwa lata i otarliśmy się o tytuł w klasyfikacji generalnej. Starty w WRC2 to naturalny krok w dalszym rozwoju. Chcemy się uczyć, zdobywać doświadczenie. Chcemy wykonywać kolejne kroki, aby – kto wie – może kiedyś startować samochodem Rally1 w fabrycznym zespole WRC – podsumowuje Gospodarczyk.

Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk z ORLEN Teamu

Jak powiedzieli kierowca i pilot, sezon 2021 był dla załogi ORLEN Team niezwykle wymagający, ale także pełen sukcesów. To te sukcesy zaprowadziły dwóch sportowców do miejsca w sezonie 2022.

Rajd Barbórka zwieńczył dzieło

Zacznijmy od końca. Wieńczący sezon Rajd Barbórka był tym, do którego Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk przystąpili w dobrych nastrojach. Załoga ORLEN Teamu chciała przypieczętować dobrym wynikiem sezon, w którym zdobyli kolejne mistrzostwo Polski i mistrzostwo Europy juniorów. Miko i Szymon zakończyli rajd na 2 miejscu, które było trzecim podium w historii startów Marczyka i Gospodarczyka w Barbórce. Na kończącym imprezę Ogólnopolskim Kryterium Asów na ulicy Karowej, po niesamowitej jeździe Marczyk i Gospodarczyk także zajęli 2 miejsce. Załoga ORLEN Team w całym rajdzie oraz na Karowej zdecydowanie pokonała rywali z krajowego podwórka.

Do Rajdu Barbórka załoga podeszła w dobrych nastrojach. Wcześniej dzięki imponującej jeździe na przestrzeni całego sezonu 2021 Marczyk został II-wicemistrzem Europy w klasyfikacji kierowców, zaś Gospodarczyk wicemistrzem Europy w klasyfikacji pilotów. Tytuły przypieczętowali na Rajdzie Wysp Kanaryjskich, który zakończył sezon Rajdowych Mistrzostw Europy FIA ERC – najstarszego rajdowego cyklu świata. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk zajęli w tej imprezie znakomite 3. miejsce.

Jeszcze wcześniej sportowcy ORLEN Team zostali nowymi mistrzami Polski 2021. Losy tytułu zostały rozstrzygnięte podczas finałowej rundy sezonu – na Rajdzie Koszyc na Słowacji. Pomimo nieobecności na Rajdzie Świdnickim-Krause, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk przystępowali do finałowej rundy sezonu mistrzostw Polski z ogromną przewagą punktową. Ich niesamowita szybkość, absolutna dominacja i lekcje wyciągnięte z mistrzostw Europy sprawiły, że na tym etapie już wyłącznie katastrofa mogła sprawić, aby duet ORLEN Team nie wyjechał z Koszyc z tytułem. Nic takiego się nie stało, załoga wygrała aż siedem odcinków specjalnych i zarazem cały rajd w klasyfikacji generalnej z dużą przewagą nad rywalami. To mogło oznaczać tylko jedno – tytuł mistrzów Polski trafił w ręce Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka. To był już drugi tytuł po sukcesie z 2019 roku, kiedy to Mikołaj Marczyk został najmłodszym mistrzem Polski w historii.

W sezonie 2021 Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk zostali też mistrzami juniorskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Europy – Michelin Talent Factory. Załoga ORLEN Team wyszarpała tytuł po niesamowitej pogoni za rywalami na 34. Rally Serras de Fafe e Felgueiras w Portugalii. To był jeden z najbardziej imponujących występów polskiego duetu w sezonie.

Dobre wejście w sezon

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk odnieśli już pierwsze zwycięstwo w sezonie 2022. Załoga ORLEN Team rozpoczęła tegoroczne starty na 6. PLATINUM Rajdzie Memoriale Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza i absolutnie zdominowała swoich rywali wygrywając 9 z 10 odcinków specjalnych. Druga załoga na mecie tej bardzo krótkiej imprezy straciła do nich ponad dwie minuty.

6. PLATINUM Rajd Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza otworzył tradycyjnie sezon rajdowy w Polsce. Impreza z bazą w Wieliczce otworzyła również sezon startów dla aktualnych mistrzów Polski i mistrzów Europy juniorów. Załoga ORLEN Team nakleiła na drzwi swojej Škody Fabii Rally2 evo numer jeden.

Potem przyszedł Rajd Chorwacji, który stanowił trzecią rundę sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. Dla Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka start na chorwackich asfaltach był debiutanckim na poziomie WRC. Polska załoga skupiała się głównie na rywalizacji w klasie WRC2 Junior. Polscy kibice – obecni w okolicach Zagrzebia w niezliczonych ilościach – mogli być dumni z postępów załogi ORLEN Team.

Rajd liczył 20 odcinków specjalnych podzielonych na trzy dni. Niezwykle wymagające warunki dały się we znaki wszystkim. Niemal każdego dnia pogoda zmieniała się jak w kalejdoskopie. Ulewny deszcz, błoto, po chwili słońce i suchy asfalt. Na uwagę zasługują przede wszystkim wyniki z próby Trakošćan – Vrbno rozgrywanej w niedzielę. Na pierwszym jej przejeździe Marczyk i Gospodarczyk zaliczyli swoje pierwsze odcinkowe podium w WRC2 Junior, zajmując 2. miejsce. Podczas drugiego przejazdu załoga ORLEN Team zajęła 11. miejsce w klasyfikacji generalnej całego rajdu, pokonując aż sześć załóg fabrycznych w samochodach najwyższej kategorii Rally1!

Ostatecznie Marczyk i Gospodarczyk zakończyli rajd na 5. pozycji w klasie WRC 2 Junior. Biorąc pod uwagę, że był to debiut załogi ORLEN Team w mistrzostwach świata i pamiętając o doświadczeniu ich rywali, należy uznać to za bardzo dobry wynik. Załoga zapunktowała również w klasie WRC 2 Open, zajmując tam 9. miejsce. Oznacza to, że w miniony weekend w Chorwacji Marczyk i Gospodarczyk znaleźli się w gronie dziesięciu najszybszych załóg aut Rally2 na świecie.

Źródło: Mikomarczyk.pl